ورود/ثبت نام

به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب 11/2/1401 و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام‌‍فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مندرج در فهرست تصویب‌نامه هیات وزیران راجع به بند (ص) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور منطبق بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمده شده و از ابتدای سال 1402، نیم درصد (5/0%) به ماخذ ارزش صادراتی این کالا ها به عنوان عوارض صادراتی افزوده خواهد شد. میزان قطعی این عوارض در دستور‌العملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ظرف دوماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد، تعیین خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور و نیز حقوق ورودی (مطابق بند (د) ماده (1) قانون امور گمرکی مصوب (22/8/1390) کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ی تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی اقدام نماید.

حقوق گمرکی این موارد پس از ابلاغ این قانون به ماخذ یک درصد (1%) تعیین میشود

کلیه منابع حاصل از عوارض صادراتی موضوع این بند به ردیف درآمدی شماره 110520، مالیات موضوع بند (ص) تبصره (6)  قانون بودجه سال 1401 کل کشور به ردیف درآمدی شماره 110518 و حقوق ورودی ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی به دریف درآمدی شماره 110520، 110518، 110418 جهت اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اختیار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار میگیرد. دبیرخانه شورا موظف است گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یکبار در اختیار بدهد.

صادرات بیش از ۴۴ میلیون دلار کالا به افغانستان

✅ سیدحسن رحیمی زاده در گفت و گو با خبرگزاری فارس در تایباد اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون، میزان ۱۵۰ هزار و ۱۲۶ تن کالا از طریق گذرگاه مرزی دوغارون به کشور افغانستان صادر شده که در مجموع ۴۴ میلیون و ۵۰ هزار دلار ارزش آن بوده است.

✅ مدیرکل گمرک دوغارون افزود: میزان صادرات از مسیر این مرز زمینی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود هشت درصد افزایش وزنی و هفت درصد افزایش دلاری داشته است.

✅ وی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان شامل مواد غذایی، فرآورده های نفتی و سیمان می باشد.

✅ رحیمی زاده بیان کرد: در همین مدت در حوزه ترانزیت نیز ۱۷۰ هزار و ۸۲۹ تن کالا به ارزش ۵۹۶ میلیون و ۲۹۸ هزار دلار از مبدا کشورهای دیگر، از طریق ایران و مرز دوغارون به مقصد افغانستان خارج شده است.

✅ مدیرکل گمرک دوغارون تصریح کرد: همچنین ۲۰ هزار و ۲۷۲ تن کالا به ارزش ۴۸ میلیون و ۸۲۴ هزار دلار از مبدا افغانستان، از طریق مرز دوغارون به کشورهای دیگر ترانزیت شده است.

✅ این مقام مسئول اضافه کرد: در مرز دوغارون، ارزش ترانزیت خروجی نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته ۱۰ درصد افزایش و ترانزیت ورودی ۴۶ درصد کاهش یافته است.

✅ مدیرکل گمرک دوغارون خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی چهار ماهه ۲۲ هزار و ۷۵۵ دستگاه کامیون وارد مرز دوغارون و ۲۱ هزار و ۶۷۱ دستگاه کامیون از این معبر مرزی خارج شده اند.

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی و نمایشگاه بین‌المللی «نفت و گاز ترکمنستان» روزهای 25 تا 27 اکتبر سال جاری در عشق‌آباد برگزار می‌شود.

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی و نمایشگاه بین‌المللی «نفت و گاز ترکمنستان» روزهای 25 تا 27 اکتبر سال جاری در عشق آباد برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای در زمینه توسعه پایدار بیشتر بخش انرژی، بررسی آخرین روندها در سیستم انرژی جهانی و گسترش فرصت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت نفت و گاز ترکمنستان عنوان شده است.

کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز»، «ترکمن نبیت»، اتاق صنایع و بازرگانی و شرکت دولتی «ترکمن‌ژئولوژی» با همکاری «ترکمن فاروم» و حمایت شرکت بریتانیایی «گافنی‌کلاین» از سازمان دهندگان این رویداد هستند.

در این همایش بین‌المللی شرکت تعداد بی‌سابقه‌ای از روسای شرکت‌های بین المللی پیشرفته در زمینه انرژی، سازمان‌های بین المللی و موسسات مالی پیشرو جهان برنامه ریزی شده است.

میهمانان تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و در مورد روندهای منطقه‌ای و جهانی موثر بر توسعه صنعت نفت و گاز در ترکمنستان گفت‌وگو خواهند کرد.

🔺دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی کشور در نمایشگاه بین‌المللی مشهد اعلام کرد:
🔰مناطق آراد وویژه اقتصادی کشور میزبان ۹۰هزارمیلیاردتومان سرمایه هستند.

🔹همزمان با سومین شب از دومین نمایشگاه معرفی بسته های سرمایه گذاری و فرصت های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
احمد جاسم الاسدی ، وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری عراق ازاین نمایشگاه بازدید کرد.
🔹دراین بازدید همچنین آقایان ؛دکتر عبدالملکی , مشاوره رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی کشور,دکتر عسگریان , معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی و همچنین کریمی بیرانوند ،معاون کار آفرین و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جمعی دیگر از مدیران دولتی و خصوصی حضور داشتند.
🔹درادامه نیزدکتر مالک رحمتی ،قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از غرفه های مختلف این نمایشگاه بازدید ودرخصوص چگونگی ورود وافزایش تعاملات استان قدس رضوی در بخش های مختلف مناطق آزاد و اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.
🔺شایان ذکر است دراین نمایشگاه ۷۰۰بسته سرمایه‌گذاری درمناطق آزاد و اقتصادی توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور ارایه شده است که تا ساعت ۲۰امروزعلاقمندان به سرمایه گذاری می توانند باحضور در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد از این بسته های ارزشمند بهره مند شوند.

🔸امروز جمعه ۳۰تیرماه ۱۴۰۱اخرین روز برپایی این نمایشگاه را شاهد خواهیم بود که علاقمندان می توانند از ساعت ۱۵تا ۲۰باحضور درسالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد از غرفه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دیدن نمایند.

🔸رشد ۴۰ درصدی صادرات در خراسان رضوی

👤رجبی, مدیرکل سازمان صمت خراسان رضوی:
🔹سیاست‌ تشویقی دولت در توسعه تجارت با کشورهای همسایه و منطقه باعث رشد ۴۰ درصدی صادرات این استان طی ۲ ماه نخست امسال شده است. در یک سال اخیر همچنین شاهد رشد هفت درصدی در صنعت و جایگزینی شاخص‌های مثبت بر منفی در حوزه معادن خراسان رضوی بودیم.

🔹همچنین ظرف یک سال اخیر در کارگروه رفع موانع تولید، پرونده ۸۰۰ واحد صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و در این ارتباط هزار و ۱۰۰ مصوبه صادر شد که این رقم ۲۰ درصد از متوسط کشوری بیشتر بود./ایرنا

مقام اتحادیه اوراسیا: تجارت با ایران دو برابر شد

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا:
🔹مقایسه آمار تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل از آن نیز حاکی از افزایش ۲۲ درصدی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا است.

🔹نکته مهم این است که مبادلات تجاری دوجانبه توازن دارد، یعنی تقریبا به همان میزان که اتحادیه اوراسیا به ایران کالا عرضه می‌کند، ایران هم به کشورهای عضو این اتحادیه صادرات کالا دارد.

🔸 موافقت نمایندگان مجلس با ایجاد سه منطقه آزاد جدید

📝 نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با کلیات لوایح ایجاد مناطق آزاد تجاری_ صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران موافقت کردند.

📝 لایحه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد که مدتی قبل توسط مجلس اعلام وصول شده بود، پانزدهم مرداد ماه در نشست علنی مجلس به همراه لایحه ایجاد دو منطقه آزاد تجاری_ صنعتی دوغارون و مازندران تصویب شد.

و طبق آن به دولت مجوز ایجاد منطقه آزاد تجاری_ صنعتی در محدوده‌ خارج‌ از نقاط‌ جمعیتی‌ داده شد.

❇️ شناسه کالا چیست؟

هدف این سامانه، مدیریت شناسه کالا در طول زنجیره تجاری کشور است و بر این اساس، زبان مشترک در کل فعالیت های تجاری فراهم می‌شود.

🔹سامانه شناسه کالا سامانه‌ای است به منظور تولید/ دریافت شناسه کالا و تشکیل شناسنامه کالا که فرآیندهای درخواست و صدور شناسه کالا را در برگرفته و امکان استعلام شناسه کالا را برای سامانه‌ها و افراد مرتبط فراهم نماید.

🟣انواع شناسه کالا :

۱- شناسه داخلی :
شناسه ای ۱۳ رقمی که مبتنی بر نظام جامع طبقه بندی کالاست و در سامانه شناسه کالا به منظور ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا ، به صورت رمزینه ( بارکد ) و یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج می گردد .
به هر شناسنامه کالا یک شناسه کالای یکتا ( شناسه داخلی ) تخصیص می یابد.

2- شناسه IRC :
مجوزی است که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به داروها و فرآورده های حوزه سلامت و پزشکی اعطا می‌کند.
فرآورده هایی که دارای شناسه IRC می باشند یعنی توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفته اند.

3- شناسه IVC :
شناسه‌ای است چند رقمی که توسط سامانه صدور پروانه سازمان دامپزشکی کشور به گروه‌های کالایی دارو ، افزودنی‌ها و مکمل‌ها ، مواد اولیه و جانبی ، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی ، فرآورده‌های بهداشتی ، فرآورده‌های زیستی ( بیولوژی ) ، سموم دامپزشکی و داروهای گیاهی و طبیعی که مصارف حیوانی دارند ، تخصیص می‌یابد.

4- شناسه GTIN :
شناسه جهانی قلم کالای تجاری ( GTIN ) ، یک شناسه بین‌المللی است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه شده و در بیش از 110 کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شناسه‌ای یکتا که به طور معمول دارای تعداد ارقام 8 ، 12 ، 13 یا 14 رقم می‌باشد.
در ایران معمولا شناسه ۱۳ رقمی آن رایج است که با پیش شماره ۶۲۶ شروع می‌شود و مشخص کننده کالا بوده و توسط کمپانی سازنده کالا در سایت جهانی بصورت بارکد دو بعدی ثبت و سالانه شارژ می گردد.

5- شناسه IMEI :
تمام تجهیزاتی که دارای سیم‌کارت بوده و از شبکه ارتباطات سیار استفاده می‌نمایند ، دارای یک شناسه بین‌المللی 15 رقمی‌منحصر به فرد به نام IMEI می‌باشند.
از طریق این شناسه که توسط تولیدکننده بر روی تجهیزات به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نصب و درج می‌شود ، می‌توان اطلاعاتی از قبیل شرکت تولیدکننده ، برند ، مدل ، کشور تولیدکننده ، بازار هدف و شماره سریال هر تجهیز را استعلام نمود. در ادامه برای اطلاعات بیشتر در خصوص کد IMEI به بخش ” کد IMEI در گوشی چیست و چه کاربردی دارد ؟ ” سایت ، مراجعه کنید.

6- شناسه VIN :
شناسه‌ای ۱۷ کاراکتری از اعداد و حروف است. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پیدا است ، از مهم‌ ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود.
حداقل اهمیت آن زمانی آشکار می‌شود که خودرو برای اعمال تغییراتی از سوی سازنده به کارخانه فراخوانی شده یا حتی دزدیده می‌شود. ✅اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

الزامات تنظیم صدور گواهی مبدا فرم -3CT

بر اساس ماده 13 توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورخ 2014/5/29 مطابق با ,1393/3/8
رژیم تجارت آزاد بر مبنای موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت سال 1994 در تجارت با طرف ثالث بر
اساس قرارداد بین المللی این اتحادیه و با توجه به مفاد 171 توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا
برقرار می شود.
در حال حاضر ارائه مزایای تعرفه ای نسبت به کاالهای وارداتی از جمهوری اسالمی ایران به
قلمرو گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطابق با » توافقنامه موقت در راستای ایجاد منطقه تجارت
آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن از یک طرف و جمهوری اسالمی ایران از طرف
دیگر مورخ 1718/3/17 مطابق با 1197/1/17 انجام می پذیرد «
ضمیمه شماره یک این توافقنامه فهرست کاالهای وارداتی به قلمروی گمرکی اتحادیه
اقتصادی اوراسیا از جمهوری اسالمی ایران را تعیین می نماید که نسبت به آن رژیم تعرفه ترجیهی
ارائه گردیده است.
در عین حال، به منظور اعطای مزایای تعرفه ای نسبت به کاالهایی که از ایران به قلمرو
گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد می شوند، قوانین تعیین مبداء کاالهای مشمول فصل 6 این
توافقنامه اعمال می گردد.
بر اساس قسمت 1 فصل 6 این توافقنامه، رژیم تعرفه ترجیحی نسبت به کاالی کشور مبداء
مشمول الزامات این فصل اعمال می گردد.
نهادهای گمرکی واردکننده در صورت انجام شرایط ذیل، رژیم تعرفه ترجیهی را به کاالهای
کشور صادر کنننده )مبداء( ارائه می دهند:
– کاالهای وارداتی با شاخص ها و معیارهای کشور مبداء در ماده 6.1 این توافقنامه مطابقت
داشته باشد .
– اظهارکننده کاال، الزامات فصل مذکور ) به ویژه در بخش صادرات مستقیم کاال از سرزمین
طرف صادرکننده به قلمرو طرف واردکننده، ماده 6.9 »صادرات مستقیم«( را تضمین نماید.
– اصل گواهی مبداء کاال بر اساس الزامات قسمت 1 فصل 6 باید به نهادهای گمرکی طرف
واردکننده ارائه گردد.
گواهی مبداء کاال ارائه شده برای نهادهای گمرکی طرف واردکننده باید بر اساس فرم ضمیمه
1 این توافقنامه )گواهی مبدا فرم -3CT – * اس تی تری*( اصل و معتبر باشد و بر اساس الزامات
ضمیمه 1 این توافقنامه تکمیل شود.
در چارچوب همکاری های اداری برقرار شده )قسمت چهار »همکاری های اداری« فصل 6
توافقنامه( قبل از صدور هر نوع گواهی مبداء کاال توسط نهاد تام االختیار، بر اساس این توافقنامه هر
یک از طرفین موظف می باشند عنوان و آدرس همه نهادهای تام االختیار و تأییدکننده همراه با
نمونه های مهر و سربرگ گواهی مبداء و همچنین اطالعات در خصوص ویژگی های اصالت از گواهی
مبداء کاال از طریق کمیسیون اقتصادی اوراسیا و وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسالمی
ایران را به یکدیگر تبادل نماید.
جمهوری اسالمی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان و آدرس نهادهای تام االختیار و
تأییدکننده نهادها هر کدام از طرفین را در شبکه اینترنت منتشر می نمایند.
در صورتی که کاالها با الزامات فصل 6 این توافقنامه مطابقت نداشته باشند و یا طرف صادر
کننده و طرف وارد کننده کاال، مفاد این فصل را رعایت ننماید ، نهاد گمرکی طرف واردکننده می
تواند از ارائه رژیم تعرفه ترجیحی خودداری نموده و عوارض گمرکی پرداخت نشده بر اساس قوانین
داخلی خود را اخذ نماید.
نهادهای گمرکی کشور واردکننده حق دارند در صورت عدم اجرای موارد ذیل از ارائه رژیم
تعرفه ترجیحی خودداری نماید:
 کاالها با الزامات این فصل مطابقت نداشته و به عنوان کاالی مبداء کشور صادر کننده قلمداد
نشود ؛
 سایر الزامات این فصل و از جمله موارد ذیل رعایت نگردیده باشد:
i. مقررات ماده 6.9 »صادرات مستقیم« توافقنامه؛
ii. گواهی مبداء کاال ارائه داده شده مطابق با الزامات ضمیمه شماره 1 این توافقنامه تکمیل نشده
باشد .
 در صورت عدم امکان صحت سنجی روش های )تشخیص(کشور صادر کننده گواهی مبدا کاال
طبق ماده 6.18 این توافقنامه، نتوان کشور مورد نظر را شناسایی کرد و یا اینکه کاال با
معیارها و شاخص های کشور مبدا مطابقت نداشته باشد .
 نهاد ذیصالح)تصدیق کننده( صادر کننده)گواهی مبدا( تأیید نماید که گواهی مبداء کاال صادر
نگردیده )جعلی بودن سند( یا باطل شده است.
 نهاد گمرکی طرف وارد کننده طی شش ماه از تاریخ استعالم صحت سنجی)تصدیق(پاسخ
)نهاد بازرسی(طرف صادرکننده را دریافت ننماید یا پاسخ دریافت شده اطالعات کامل
شناسایی کشور مبداء کاال ندارد.
بنابراین، هنگام ارائه گواهی مبدأ کاال فرم -3CT( اس تی تری ( به گمرک فدراسیون روسیه،
رژیم تعرفه ترجیحی بر اساس فهرست مشمول این توافقنامه و همچنین با رعایت کلیه شرایط قوانین
تشخیص کشور مبداء کاال اعطا می گردد.
هنگام انجام بازرسی گمرکی با هدف اتخاذ تصمیم در خصوص امکان ارائه مزایای تعرفه ای برای
کاالهای اعالم شده، مقامات نهادهای گمرکی می توانند موارد عدم اجرای الزامات دستورالعمل مربوط
به تکمیل گواهی مبداء کاال فرم -3CT( اس تی تری ( را تعیین نمایند.
هنگام اظهارکاالها، گواهی مبدا کاالی فرم -3CT که بصورت ناقص ) نقض الزامات ضمیمه 1 این
توافقنامه( و بشرح ذیل تکمیل شده باشد :
– در ستون 1 گواهی مبدا آدرس شرکت صادرکننده ذکر نگردیده باشد؛
– در ستون 8 گواهی مبدا اطالعات کم در خصوص کاال ذکر گردیده باشد بطوریکه مانع شناسایی
کاالی اعالم شده گردد ؛
– در ستون 9 گواهی مبدا معیارهای گواهی مبداء ذکر گردیده است ولی با الزامات تکمیل شده
آن در تناقض باشد؛
– نمونه مهر نهاد تام االختیار جمهوری اسالمی ایران ذکر شده در ستون 11 گواهی مبداء با
نمونه مهر ارائه شده به کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا تطابق ندارد و یا غیر اصل )ساخته شده با
استفاده از دستگاه های کپی( باشد.
بر اساس دستور سرویس گمرکی فدرال روسیه شماره 671 مورخ 1717/7/11 مطابق با
1199/3/17 »تکمیل ساختار گمرک های آستراخان و کراسنودار و اعمال تغییرات در ضمیمه دستور
سرویس گمرکی فدرال روسیه شماره 1767 مورخ 1719/7/18 مطابق با 1198/3/6«، از تاریخ
1717/17/1 اختیارات ثبت و صدور اظهارنامه کاالی گمرک آستراخان )مرکز صدور اظهارنامه
الکترونیکی( به پست جنوبی گمرکی )مرکز صدور اظهارنامه الکترونیکی( گمرک جنوبی الکترونیکی
منتقل گردیده است. ) مالحظه مترجم: توضیح اینکه پست جنوبی گمرکی در شهر راستوف
روسیه مستقر می باشد(
در حال حاضر گمرک آستراخان وظایف گمرک بازرسی فیزیکی را به عهده گرفته است. هنگام
انجام وظایف بازرسی فیزیکی، مقامات پست های گمرکی آستراخان که در منطقه فعالیت آن کاالهای
وارداتی در انبار موقت قرار گرفته است، آزمایش اصل گواهی مبداء ارائه شده بر روی کاغذ توسط
شخص اظهارکننده را انجام می دهند. این آزمایش نیز به شرح ذیل می باشد:
– تطابق سربرگ گواهی مبداء کاال، امضاء، نمونه مهر، عنوان و آدرس نهادهای تام االختیار با
نمونه های مربوطه موجود در اختیار نهادهای گمرکی؛
– وجود هرگونه خدشه، دستکاری و تصحیح در مهر و امضاء اشخاص تأیید نشده؛
– وجود نمونه اصل مهر روی گواهی مبداء کاال. گواهی مبداء اسکن شده با نتایج بازرسی به نهاد
گمرکی ارسال می گردد که اظهارنامه گمرکی کاال را به صورت الکترونیکی انجام می دهد.
پست گمرک الکترونیکی ثبت کننده اظهارنامه کاال، پس از دریافت گواهی مبدأ اسکن شده و
نتیجه تاییدیه آن از گمرک، کنترل فیزیکی جهت تصمیمگیری ترخیص کاال، عملیات گمرکی مربوط
به بازرسی الزامات مبداء کاال را انجام می دهد و تصمیم قابل اعطا بودن » تعرفه ترجیحی « در رابطه
با کاالهای اظهار شده را اتخاذ می نماید.

قزاقستان آماده افزایش صادرات 100 قلم کاال به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

پتانسیل های کشورهای آسیای مرکزی و فرصت های عظیم کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند یکی از حوزه های
اولویت دار، گسترش روابط تجاری و اقتصادی باشد.
رییس جمهور قزاقستان گفت:
” من با خرسندی به رشد پویای تجارت بین منطقه ما و کشورهای عضو شورای همکاری که در سال های اخیر آغاز شده
است اشاره می کنم .اما ارقام هنوز پتانسیل واقعی ما را منعکس نمی کنند . ما هر فرصتی برای افزایش قابل توجه تجارت
متقابل داریم .برای این کار باید دامنه تجارت متقابل را افزایش دهیم .به عنوان مثال، قزاقستان آمادگی دارد صادرات
خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس در کمترین زمان ممکن به میزان 100 قلم کاال به مبلغ حدود 400 میلیون دالر
افزایش دهد. “
م وضوع بعدی، فعال سازی همکاری های سرمایه گذاری است .رئیس جمهوری قزاقستان خاطرنشان کرد: بر اساس
گزارش آنکتاد، تنها در سال گذشته، ورودی خالص سرمایه گذاریها به آسیای مرکزی 40 درصد افزایش یافته و بالغ بر
10 میلیارد دالر بوده که 60 درصد آن از قزاقستان بوده است .
در طول سال های استقالل، کشورهای خلیج فارس حدود 3.6 میلیارد دالر در اقتصاد قزاقستان سرمایه گذاری کرده اند .
بنابراین، ما عالقه مند به ایجاد روابط سرمایه گذاری هستیم .قاسم ژومارت توکایف گفت: برای انجام این کار، ما در
حال انجام اصالحات در مقیاس بزرگ با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد، از جمله ایجاد مطلوب ترین شرایط برای سرمایه
گذاری خارجی هستیم .
وی یادآور شد: شورای تجاری که اخیراً توسط قزاقستان و عربستان سعودی ایجاد شده است، قرار است به بستری
مهم برای تحقق پتانسیل تجاری و سرمایه گذاری دو کشور تبدیل شود.
وی افزود: ما آماده راه اندازی سازوکارهای همکاری مشابه با همه کشورهای عضو شورای همکاری هستیم.
همچنین رئیس جمهوری قزاقستان به استفاده فعال از ابزارهای مرکز مالی بین المللی آستانه دعوت کرد.

 
کارخانه تولید محصوالت سرامیکی توسط یک شرکت اتریشی در منطقه آکموال احداث می شود.

به گزارش خبرنگار کازینفورم، شرکت بین المللی “گروه السلزبرگر ” قصد دارد کارخانه ای برای تولید
محصوالت سرامیکی در منطقه آکموال بسازد.
به گزارش سرویس مطبوعاتی آکیمت منطقه اکموال، در نشست نمایندگان این شرکت با رئیس منطقه،
چشم انداز توسعه همکاری های دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
“پتانسیل صنعتی ما باال است و ما با 90 کشور جهان همکاری می کنیم .ما با اتریش کار می کنیم .برای
پنج ماه، گردش تجارت خارجی حدود پنج میلیون دالر آمریکا بود .من معتقدم که پتانسیل تعامل ما بسیار
زیاد است رئیس منطقه بر عالقه مندی به بحث و تبادل نظر برای اجرای طرح های سرمایه گذاری در منطقه
تاکید کرد .پس از همه، شرکت بین المللی “گروه “Lasselsberger قصد دارد یک کارخانه برای تولید
محصوالت سرامیک در منطقه ایجاد کند .این شرکت دارای 67 مرکز تولید در 17 کشور جهان است و یکی
از شرکت های پیش رو در اروپا در تولید مواد اولیه، مصالح ساختمانی و محصوالت سرامیک است.
هدف برای ما تولید سرامیک و ایجاد صنایع است . نکته اصلی یافتن مواد اولیه است .ما شرکتی نیستیم که
محصوالت بی کیفیت تولید کنیم. بطور کلی این مجموعه در سه زمینه کار می کند: مواد معدنی برای
محصوالت کاغذی، سرامیک، شیشه و بعد از آن سرامیک و مصالح ساختمانی، سیمان، مخلوط های
ساختمانی خشک، چسب و خیلی چیزهای دیگر را تولید می کنیم که برای دکوراسیون داخل و خارج ساختمان
ضروری است.

 
پروژه به ارزش بیش از 10.5 میلیارد تنگه با حمایت صندوق دامو در
قزاقستان اجرا شد.

.به گزارش کازینفورم، شرکت های تحت حمایت صندوق دامو برای اهداف سرمایه گذاری – ساخت و ساز، بازسازی،
نوسازی فرآیند تولید و خرید تجهیزات، بودجه دریافت کردند .
از نظر جغرافیایی، بیشترین تمرکز پروژه های جدیدی که در سه ماهه دوم سال جاری به بهره برداری رسیده اند؛ در
شیمکنت – ،٪25 منطقه ترکستان – ،٪16 آلماتی – ،٪10 آستانه – ،٪10 سایر مناطق – ٪39 است.
صندوق اشاره کرد که درShymkent ، به عنوان بخشی از برنامه نقشه راه تجاری ،2025 تجهیزاتی برای بزرگترین
کارخانه در قزاقستان برای تولید اتصاالت لوله های پلی اتیلن خریداری شد .این کارخانه از این نظر منحصر به فرد است
که در فرآیند تولید از مواد اولیه تثبیت شده روسی و کره ای با کیفیت باال استفاده می کند که امکان نگهداری محصوالت
تازه تهیه شده را در زیر نور باز خورشید تا 2 سال ممکن می سازد .
در آستانه، در قالب برنامه نقشه راه تجاری ،2025 یک کارخانه آجر برای خرید تجهیزات و ماشین آالت ویژه و همچنین
انجام کارهای تعمیر و تکمیل در کارگاه تولید، تامین مالی شد .کارخانه با استفاده از یک فناوری منحصر به فرد نوآورانه
و با رعایت تمام الزامات ، آجر تولید می کند .در فرآیند تولید، از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می شود و از مواد
اولیه منتخب استفاده می شود، بنابراین محصوالت تولید شده در کارخانه نه تنها در برابر محیط های تهاجمی و تأثیرات
آب و هوایی مقاوم هستند، بلکه طول عمر طوالنی تا 200 سال را نیز در عین حال حفظ می کنند. ظاهر زیبایی بدون ترک
و شکستگی.
درPetropavlovsk ، به عنوان بخشی از پروژه ملی برای توسعه کارآفرینی برای سال ،2025-2021 تجهیزات تولید
برای افتتاح یکی از بزرگترین سوپرمارکت های شهر خریداری شد .از ویژگی های بارز این پروژه این است که
سوپرمارکت دارای کارگاه تولیدی خود است که محصوالتی از گوشت و مرغ، نانوایی و آرد محصوالت قنادی از انبارهای
غیر بادوام تهیه می کند .به همین دلیل، تازه ترین محصوالت غذایی همیشه در قفسه های فروشگاه مواد غذایی فروخته
می شود.
به عنوان بخشی از اجرای پروژه ملی توسعه کارآفرینی برای سال های ،2025-2021 یک مرکز پزشکی در کیزیلوردا
افتتاح شد .از برنامه های منحصر به فرد بهبود سالمت برای بزرگساالن و کودکان استفاده می کند .عالوه بر این، این
تنها کلینیک در قزاقستان است که روش کار بر اساس بازیابی طبیعی ایمنی بیماران است .نه تنها بیماران محلی و خارج
از شهر، بلکه ساکنان کشورهای CIS نیز به اینجا می آیند .از جمله پروژه های موفق مرکز پزشکی، اجتماعی “دکتر مادر”
است که در چارچوب آن والدین کودکان با نیازهای ویژه روش های توانبخشی ماساژ آستانه را با حق استفاده از این
تکنیک در آینده برای اهداف تجاری آموختند.
عالوه بر این، یک مدرسه مالی در آلماتی تحت برنامه نقشه راه تجاری 2025 ساخته شد .بودجه تحت برنامه دولتی به
خرید مواد برای ساخت مدرسه و خرید تجهیزات آموزشی اختصاص یافت .منحصر به فرد بودن این پروژه در این است
که با افزودن موضوعات عمیق، آموزش زبان انگلیسی بر اس اس مجتمع های آموزشی و روش شناختی بریتانیا، سواد
مالی و کسب مهارت های جدید را انجام می دهد.

طبق آمار، 35 درصد از تعداد کل تسهیالت راه اندازی شده توسط صندوق دامو برای دوره آوریل تا ژوئیه 2023 به
صنعت تولید و پس از آن خدمات اقامتی و غذایی – ،٪18 توسعه زیرساخت – ،٪10 حمل و نقل و انبارداری – ،٪10
آموزش – ،٪8 بهداشت و خدمات اجتماعی – ،٪8 سایر صنایع – %11 اختصاص دارد.

 
قتصاد قزاقستان به کدام کشورها بیشتر وابسته است؟ 

از اواسط دهه ،2000 چین مقصد شماره یک صادرات قزاقستان بوده است، اما قزاقستان بیشتر کاالهای خود را از روسیه
خریداری می کند .محققان به این نتیجه رسیدند که روابط اقتصادی با قزاقستان برای کدام کشورها اهمیت ویژه ای
دارد.
در زمان نورسلطان نظربایف که 30 سال در قدرت بود، قزاقستان رسماً از رویکرد چند جانبه در سیاست خارجی پیروی
کرد، اما در عمل مجبور شد بین روسیه و چین مانور دهد و در عین حال روابط خوب خود را با ایاالت متحده حفظ کند.
این تنوع سیاست خارجی در روابط اقتصادی قزاقستان نیز منعکس شده است که در آن هیچ شریکی به وضوح وجود
ندارد.
قزاقستان همیشه نمونه ای از سیاست خارجی چندجانبه در فضای پس از شوروی بوده است. مشاور علمی در مرکز
کارنگی مسکو، به خبرنگاران گفت: همه کشورهای آسیای مرکزی دعوت شدند تا ببینند که چگونه قزاقستان بین قدرت
های بزرگ تعادل برقرار می کند و موفق می شود همزمان با روسیه، چین و غرب دوست با شد.

شرایط واردات ماشین‌آلات معدنی اعلام شد

«ابوذر جمشیدوند» مدیرکل دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در نامه‌ای به باقری زمردی، مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات، جزئیات ضوابط واردات ماشین‌آلات معدنی را اعلام کرد.

در این نامه آمده است: واردکنندگان می‌توانند نسبت به واردات ماشین آلات شامل «بیل مکانیکی با توان موتور بالاتر از ٣٥٠ اسب بخار یا وزن کل بالاتر از ٤٠ تن»، «لودر با توان موتور بالاتر از ٣١٠ اسب بخار یا وزن کل بالاتر از ٣٠ تن»، «دامپتراک با وزن بارگیری بالاتر از ٥٠ تن»، «تراک معدنی با وزن بارگیری بالاتر از ٧٠ تن»، «بلدوزر با توان موتور بالاتر از ٣٢٠ اسب بخار»، «گریدر با وزن کل بالاتر از ٢٠ تن» و «ماشین آلات مورد نیاز عملیات معدنی زیرزمینی» با مجوز معاونت معادن اقدام کنند.

در این نامه در خصوص ماشین آلات دارای مشابه ساخت داخل، با هدف حمایت از تولید این ماشین آلات در کشور و همچنین تداوم و رشد تولید در بخش معدن، مقرر شده است، «به ازای خرید هر دستگاه رده معدنی از سازندگان داخلی اجازه واردات ماشین آلات تا ٥ سال ساخت با تعداد مشابه خرید از داخل به واحد‌های معدنی کشور صادر شود.»

📌فرصت ۸۰ روزه به بخشی از صادرکنندگان برای فروش ارز در «نیما»

👈🏻کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی مکلف به عرضۀ ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات خود در “سامانه نیما “طی ۸۰ روز پس از صدور پروانه صادراتی شدند.

🔹در راستای اجرای ماده ۸ آئین­ نامه اجرایی تبصره ۶ بند (ح) ماده ۲ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی ملزم به فروش ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود به صورت حواله در سامانه نیما هستند.

🔹گفتنی است پایش سیستمی این فرایند بر اساس کد تعرفه­‌های مشمول در ماده یاد شده صورت می‌گیرد.
این قاعده از تاریخ ابلاغ آئین­ نامه اجرایی تبصره ۶، یعنی میانه آذر ماه سال قبل برای صادرات محصولات یاد شده اعمال شده است.

🔹در اصل بر اساس مصوبۀ ششمین نشست کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات این محصولات از دهم فروردین امسال از چهار ماه به ۸۰ روز کاهش یافته است.

🔹از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا، دولت اعلام کرد که برای تامین نیازهای ارزی، صادرکنندگان موظف هستند که ارز حاصل از صادرات خود را در چارچوب چند روش مشخص به کشور بازگردانند. بر این اساس صادرکنندگان برای استفاده از تسهیلات صادراتی و البته جلوگیری از جرایم اقتصادی، باید ارز خود را در قالب تعهد ارزی به کشور بازگردانند.

◾تسنیم / براساس رای دیوان عدالت اداری در خصوص مصوبه دولت برای افزایش عوارض صادراتی بخشی از کالاها به بیش از ۰.۵ درصد، تعیین بیش از ۰.۵ درصد به عنوان عوارض صادرات و اخذ آن از صادر کنندگان برخلاف مقررات و موجب تضییع حقوق ایشان اعلام شده است.

🔹رأى دیوان عدالت ادرای به شرح زیر است:

🔺بموجب بند ۱۵ نامه شماره ۰۱۰۱/۱۰۳۶۶۶ مورخه ۲۱/۱۲/۱۴۰۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام و متعاقب آن نامه شماره ۱۳۰۴۶۸/۸۶۰ مورخ ۲۷/۱۲/۱۴۰۱ رئیس محترم مجلس شورای اسلامی سقف میزان عوارض صادراتی معادل نیم درصد ارزش صادراتی معین شده است و تعیین بیش از میزان مزبور به عنوان عوارض صادرات و اخذ آن از صادر کنندگان برخلاف مقررات و موجب تضییع حقوق ایشان است لذا با احراز فوریت و ضرورت امر و احتمال ورود خسارت جبران ناپذیر به صاحبان حق مستنداً به ماده ۳۵ و ۳۶ قانون دیوان عدالت اداری دستور موقت بر توقف اجرای مصوبات مورد شکایت صادر میگردد.

جزئیات سپرده‌گذاری بلندمدت ارزی و نحوه ورود سرمایه به کشور اعلام شد

وزارت اقتصاد دستورالعمل متنوع سازی روش های ورود سرمایه به کشور برای سپرده گذاری بلند مدت ارزی و سرمایه گذاری را آماده کرد؛ جزییات سپرده گذاری بلندمدت ارزی برای اخذ اقامت پنج ساله به روش حواله و اسکناس ارز و همچنین نحوه ورود سرمایه به کشور در این دستورالعمل تعیین شده است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی دستور العمل اجرایی مربوط به متنوع سازی روش های ورود سرمایه به کشور برای سپرده گذاری بلند مدت ارزی و سرمایه گذاری را به استناد مصوبه هیأت وزیران آماده کرد. بر اساس ماده نخست این دستورالعمل جزئیات نحوه ورود سرمایه برای سپرده گذاری بلندمدت ارزی جهت اخذ اقامت پنج ساله به روش حواله و اسکناس ارز مستند به اظهارنامه ارز همراه مسافر مشخص شده است.

نحوه ورود سرمایه حداقل ۱۰۰ هزار دلاری برای اخذ اقامت پنج ساله بر این اساس، بانک ملی ایران مجاز است به نیابت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد قرارداد سپرده گذاری ارزی ویژه در قالب افتتاح حساب ارزی به میزان حداقل ۱۰۰ هزار دلار آمریکا و یا معادل آن به سایر ارزهای جهان روای مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت حواله و اسکناس برای متقاضیان اتباع خارجی اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره خزانه داری ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حواله وارده را در حساب های مورد نظر اداره مذکور کارسازی و با اسکناس ماخوذه را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.

در همین حال بانک ملی ایران در رابطه با سپرده های ارز با منشأ اسکناس، مکلف است ضمن اطمینان از اصالت مستندات ورود ارز از جمله اظهارنامه ارز همراه مسافر ارائه شده توسط متقاضی، مراتب امکان خروج اصل سپرده به خارج از کشور پس از لغو اقامت به صورت اسکناس به همان ارز اظهار شده با ارایه اظهارنامه یاد شده را پس از اخذ تاییدیه از وزارت کشور و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به سپرده گذار اعلام کند.

ضمنا استفاده از اظهارنامه مزبور جهت خروج ارز اشخاص ثالث امکان پذیر نیست.علاوه بر این بانک های برون مرزی ( آف شور ) می توانند در چارچوب همین دستورالعمل با مجوز و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.روش‌های مجاز ورود سرمایه در این دستورالعمل همچنین روش‌های مجاز ورود سرمایه جهت سرمایه گذاری موضوع قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی نیز تعیین شده است.

بر این اساس ورود سرمایه نقدی از طریق بانک‌های خصوصی و دولتی ایرانی به صورت حواله و اسکناس با ثبت در سامانه‌های مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله نیما و سنا مجاز است.

بر اساس تبصره این بند بانک‌های برون مرزی ( آف شور ) می توانند در چارچوب همین دستورالعمل با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های ‌های اقتصادی و فنی ایران اقدام کنند. بر این اساس همچنین ورود سرمایه نقدی از طریق صرافی های بانکی و غیربانکی مجاز تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت حواله و اسکناس با ثبت در سامانه های مورد تایید بانک مرکزی از جمله نیما و سنا مجاز است.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، ورود سرمایه نقدی به صورت اسکناس باید مستند به اظهارنامه ارز همراه مسافر باشد و بر اساس تبصره این بند گمرک موظف است اظهار نامه ارزی موضوع این دستورالعمل را بدون هیچ گونه محدودیت در کف و سقف میزان سرمایه نقدی ورودی ثبت و صادر کند.امکان ورود سرمایه از طریق تهاتر با سرمایه‌گذار خارجی و داخلی ورود سرمایه سرمایه گذار خارجی موضوع ماده ۶ قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی از طریق تهاتر سرمایه با سرمایه گذار خارجی موضوع همان قانون که قصد خروج منابع حاصل از موضوع مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ قانون از جمله سود اصل سرمایه و عواید حاصل از سرمایه را دارند نیز در این دستورالعمل مجاز شده است.

در این روش سرمایه گذار خارجی دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی که قصد ورود سرمایه خارجی به کشور را دارد، سرمایه نقدی خود را با سرمایه گذار خارجی دیگری که مجوز انتقال موضوع مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ قانون دارد، تهاتر می‌کند. این روش صرفا بین سرمایه گذاران خارجی دارای مجوز موضوع قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی و با تایید هیات سرمایه گذاری خارجی موضوع ماده ۶ قانون مورد پذیرش قرار می گیرد.

در همین حال تهاتر بین سرمایه گذار خارجی موضوع ماده ۶ قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی (سرمایه گذارخارجی) که قصد ورود سرمایه نقد به کشور دارد.

با فعال اقتصادی داخل کشور (سرمایه گذار داخلی) متقاضی واردات کالاهای مجاز برای واردات ماشین آلات ، تجهیزات و مواداولیه خط تولید سرمایه گذار داخلی به کشور نیز مجاز است.

در این روش سرمایه گذار داخلی از محل ارز با منشا خارجی سرمایه گذار خارجی، از طریق انعقاد قرارداد با سرمایه گذار خارجی ، مبادرت به واردات قانونی کالای مجاز با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران می‌کند. پس از واردات قطعی کالا به کشور و به کارگیری آن در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ( ارزش مندرج در رسید پروانه الکترونیکی واردات ) و واریز معادل ریالی ارزش کالای وارد شده مورد تایید گمرک، از طرف سرمایه گذار داخلی به حساب شرکت سرمایه پذیر سرمایه گذار خارجی در ایران، به عنوان سرمایه خارجی وارده سرمایه گذار خارجی در دفاتر سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران پس از تایید هیأت سرمایه گذاری خارجی موضوع ماده ۶ قانون ثبت می‌شود.

البته سرمایه گذار داخلی موضوع این بند، فعال اقتصادی ایرانی داخل کشور است که رابطه سهامداری و قراردادی با سرمایه گذار خارجی در طرح سرمایه گذاری خارجی مصوب موضوع ماده ۶ ندارد.

 ایسنا

قیمت تعیین شده برای خوراک پتروشیمی‌ها، سرمایه‌گذاران را فراری داده‌است.

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق تهران:

بخش عمده‌ای از اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در لایحه هفتم، قابل تحقق نیست. در این لایحه، تولید ۱۵۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی پیش‌بینی شده که با توجه به وضعیت زیرساخت‌ها در این صنعت، عملی نیست.

قیمت تعیین شده برای خوراک پتروشیمی‌ها، سرمایه‌گذاران برای حضور در این صنعت را فراری داده‌است، نرخ خوراک در حالی ۷ هزار تومان که معادل ۲۴ سنت دلار است، تعیین شده که نرخ این محصول و ماده اولیه در دیگر‌ هاب‌های دنیا نزدیک به ۹ سنت است./ اقتصاد انلاین

📌لغو ممنوعیت ۱۴ کالای صادراتی ابلاغ شد

🔹 سازمان توسعه تجارت ایران به دنبال رای دیوان عدالت اداری رفع ممنوعیت 14 قلم کالای صادراتی را به گمرک ایران ابلاغ کرد.

🔹روز 21 مرداد ماه سال جاری نرگس باقری زمردی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به شادمانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک اعلام کرد بر اساس رای دیوان عدالت اداری ممنوعیت صادرات پیله کرم ابریشم، ابریشم خام،ضایعات ابریشم و نخ ابریشم، نخ و الیاف پشمی تابیده شده لغو شد.

ایران عضو دائم بریکس شد

◽مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹۰ ثانیه

■ معاون دفتر رییس جمهور اعلام کرد: ایران عضو دائم بریکس (گروه اقتصادهای نوظهور جهانی) شد.

■ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در توئیتی نوشت؛ جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد. عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب میشود.

■ گفتنی است سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی آقای «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی و برای حضور در پانزدهمین نشست سران «بریکس» عازم آفریقای جنوبی شده بود، بامداد پنجشنبه به وقت محلی، وارد شهر پرتوریا شد.

■ رئیس جمهور ایران در این سفر علاوه بر حضور و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

■ به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از این رسانه برزیلی، عامل جغرافیایی جزو معیارهای اصلی گزینش اعضای جدید بود و انتخاب ها به منظور حفظ تعادل منطقه ای در داخل این گروه انجام می شود.

■ پایگاه خبری برزیلی در گزارش خود افزوده است: 

عضای جدید بریکس

🇦🇷 آرژانتین
🇪🇬 مصر
🇪🇹 اتیوپی
🇮🇷 ایران
🇸🇦 عربستان سعودی
🇦🇪 امارات

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

🔹بانک مرکزی: تسهیلات ارزی دریافت شده از سوی واردکنندگان کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی، در صورت تخلف از قیمت‌گذاری با نرخ بازار مبادله تسویه خواهد شد.

دستورالعمل اعطای تسهیلات ارزی از محل منابع بانک ها تا سقف معادل شصت میلیون دلار 
خبرنامه اقتصادی شماره 10غرب افغانستان1402
📌اعزام هیأت تجاری به نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان دکوراسیون داخلی و مبلمان ایتالیا 25 لغایت 28 مهر

🔹با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، قرار است تا یک هیأت تجاری به نمایشگاه بین المللی سیکام ایتالیا در حوزه صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی اعزام شود. 

📆زمان برگزاری این نمایشگاه :  ۲۵ الی ۲۸ مهر ۱۴۰۲

📎لینک پیوستن به گروه واتس‌آپ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی :
https://chat.whatsapp.com/HkCbitJy5JAJC4IaOaQUIK

واردات چای خارجی منوط به خرید چای داخلی شد
 
رئیس سازمان چای کشور :
🔹با دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شده، وارد کنندگان برای واردات چای مورد نیاز تنظیم بازار باید بخشی از چای تولید داخل را خریداری کنند تا نگاه تامین بازار بیشتر به سمت تامین از منابع داخلی باشد.
 
isna.ir/xdPtT7
🌐 kheu.ir
📡 @kheuir
ترخیص ماشین‌آلات تولیدی با سپرده چکی

🔹وزیر اقتصاد: واردکنندگان ماشین آلات بخش تولید به صورت علی‌الحساب مکلف بودند ضمانت بانکی در اختیار گمرک بگذارند که برای تسهیل از هفته آینده قرار شد این افراد با سپرده چکی محموله خود را ترخیص کنند.

🔴 فعالان اقتصادی برای حمل یکسره کالا از گمرکات هزینه انبارداری پرداخت نخواهند کرد

♦فعالان اقتصادی از اول مهرماه امسال برای حمل یکسره کالا از گمرکات هزینه انبارداری پرداخت نخواهند کرد.

🔹با توجه به سهمی که ارزش افزوده پرداختی در گمرکات کشور دارد و واردکنندگان ماشین آلات بخش تولید به صورت علی الحساب مکلف شده بودند ضمانت بانکی در اختیار گمرک بگذارند که در این راستا برای تسهیل این مهم، از هفته آینده قرار شد این افراد با سپرده چکی محموله خود را ترخیص کنند.

ارایه مستندات قانونی صادرات روغن زیتون
🔰اضافه شدن گمرکات باشماق و دیر بعنوان گمرکات تخصصی ترخیص خودرو سواری

📌 توافق تجارت آزاد ایران با ۵ کشور در آستانه امضا

✅ میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: حدود 6 سال است که با اتحادیه اوراسیا برای موافقت‌نامه تجارت آزاد در حال مذاکره هستیم. این مذاکرات در دو بخش انجام شده است که 8 آبان 98 اولین بخش آن با تصویب مجلس اجرایی شد و حدود 4 سال است که تجارت ترجیحی با اوراسیا داشتیم و منجر به توسعه تجارت دو طرف شده است. پیش از این تجارت ایران و اوراسیا 2.5 میلیارد دلار بود و امروز به 5 میلیارد دلار رسیده است. مطالعات ظرفیت تجارت ایران و اوراسیا را حدود 20 میلیارد دلار براورد کرده است.

✅ وی افزود: یک سال بعد از آغاز تجارت ترجیحی، یعنی آبان 99 مذاکرات ما برای تبدیل تجارت ترجیحی به تجارت آزاد آغاز شد؛ امروز میتوانیم بگوییم که مذاکرات به اتمام رسیده و 5 کشور بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان برای ایجاد تجارت آزاد با ایران توافق دارند. انتظار داریم پیش از پایان سال میلادی این موافقت نامه به امضا برسد و بعد از تصویب مجالس 5 کشور اوراسیا و ایران اجرایی خواهد شد.

✅ سیدی گفت: در موافقت نامه قبلی تنها 10 درصد کالا‌ها شامل تجارت ترجیحی می‌شد و این عدد برای موافقت نامه جدید به حدود 90 درصد خواهد رسید. با توجه به رشد 82 درصدی تجارت ما در سال 98 و بعد از امضا توافق اولیه میتوانیم پیش بینی کنیم که ظرفیت افزایش تجارت وجود دارد و عزم سیاسی برای تحقق آن وجود دارد.

✅ مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت افزود: این اولین موافقت نامه تجارت آزاد کشور ماست و می‌تواند تاثیر زیادی بر تجارت کشور داشته باشد. این توافق نامه کمک کرده تا مسیر مذاکره با سایر کشور‌ها هم فراهم شود و امیدواریم به زودی بتوانیم به مرحله تحقق برسد. / تسنیم

🌐 kheu.ir
📡 @kheuir

📣روزبهانی به عنوان نهمین سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان منصوب شد.

🔺سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان به مناسبت پایان ماموریت دیپلماتیک خود با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.«غلام‌عباس ارباب خالص» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد.

🔺در این ملاقات که به مناسبت پایان ماموریت دیپلماتیک وی در «عشق آباد» برگزار شد، دو طرف تعدادی از موضوعات همکاری‌های فیمابین و چشم‌انداز گسترش آن را بررسی کردند.

🔺در این راستا، ضمن اشاره به اهمیت سفر «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران در 30-31 می سال جاری بر اهمیت اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب این سفر تاکید شد.
🔺مرداف از تلاش موثر سفیر ایران در توسعه روابط بین دو کشور قدردانی و برای وی در کارهای آینده آرزوی موفقیت کرد.

🔺سفیر ایران به نوبه خود برای حمایت و همکاری در انجام امور دیپلماتیک در ترکمنستان از طرف ترکمنی ابراز قدردانی کرد.

📌شایان ذکر است که «علی مجتبی روزبهانی» به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان تعیین شده است.

🔺وی در آستانه عزیمت به عشق آباد با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و ضمن ارائه گزارشی از حوزه ماموریت خود برنامه‌های پیش رو در زمینه توسعه و ارتقای همکاری‌ها با ترکمنستان را تشریح کرد.

🔺امیرعبداللهیان نیز در این دیدار جایگاه ترکمنستان را در سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران برجسته خواند و بر اراده راسخ دولت مبنی بر گسترش مناسبات دو کشور و تعمیق همکاری‌های فیمابین در همه ابعاد تاکید و پیگیری اجرای توافقات و تفاهمات بین سران دو کشور در سال‌های اخیر را دارای اولویت ویژه برشمرد.

🔺روزبهانی که به عنوان نهمین سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان منصوب شده، پیش از این در سمت‌های معاون و رئیس ادارات مشترک المنافع و آسیای غربی، معاون مدیرکل غرب آسیا، مدیرکل رسانه‌های خارجی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای فیلیپین و قرقیزستان خدمت کرده است.

✅ اتاق مشترک ایران ترکمنستان 

www.irtkcc.com 
instagram.com/irtkcc/ 
info@irtkcc.com
https://t.me/IRTKCC

📌 رشد ۱۱ درصدی صادرات فرش ماشینی ایران در نیمه نخست سال

✅ معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: صنعت فرش ماشینی ایران یکی از صنایع متمایز در سطح بین الملل است. این صنعت یک صنعت خود اتکا در داخل کشور است که قریب به 1000 واحد تولیدی در محدوده کاشان در آن مشغول فعالیت هستند.

✅ وی خاطر نشان کرد: تولید سالانه فرش ماشینی کشورمان سالانه 90 میلیون متر مربع است که بخش عمده آن صادر می‌شود. در شش ماه نخست امسال صادرات فرش ماشینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 11.5 درصدی داشته است.

✅ برادران با اشاره به صادرات 330 میلیون دلار فرش ماشینی در سال گذشته بیان کرد: فرش ماشینی کشورمان به کشور‌های مختلف همچون کشور‌های همسایه، چین و اروپا صادر میشود. بیشتر مساجد کشور‌های مسلمان با فرش‌های ایرانی مفروش شده اند.

✅ وی در ادامه به مشکلات صادر کنندگان و تولیدکنندگان این صنعت اشاره کرد و ادامه داد: بخش عمده صادرات فرش ماشینی کشورمان به افغانستان و عراق است و خرید و فروش بیشتر با ریال و ارز محلی آن کشورهاست. بازگشت ارز از صادرات با دلار مشکلاتی را برای صادرکنندگان بوجود آورده است. با تدابیر بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت میتوان این مشکل را مرتفع کرد.

✅ معاون وزیر صمت گفت: مشکل بعدی تولید کنندگان و صادرکنندگان تهیه مواد اولیه است که در این موضوع هم تفاهماتی در باره عرصه بیشتر مواد اولیه با واحد‌های پتروشیمی انجام شده است. با حل مشکلات و سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت صادرات فرش میتوند تا دو برابر افزایش یابد./تسنیم

🌐 kheu.ir
📡 @kheuir

 رشد ۲۲ درصدی صادرات ایران به افغانستان

 در ۷ ماهه نخست امسال صادرات ایران به افغانستان حدود ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار تن به ارزش ۹۷۵ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزنی رشد ۲۲ درصدی داشته و به لحاظ ارزش نیز رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است.

 طی این مدت واردات ایران از افغانستان نیز حول و حوش ۱۶ میلیون دلار بوده است. در خور ذکر است پس از روی کار آمدن طالبان، تجارت ایران و افغانستان روند کاهشی به خود گرفته بود که این وضعیت در سال جاری به لحاظ وزنی به طور قابل توجهی جبران شده است؛ اما به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی اقلام نفتی و پتروشیمی و فلزات، همچنان ارزش صادرات ایران کمتر از دوره قبل از طالبان است.

 اتفاق مثبت دیگر در روند تجارت دو کشور، افزایش صادرات افغانستان به ایران است. در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ صادرات افغانستان به ایران به ۴ تا ۸ میلیون دلار رسیده بود که حالا این مقدار هرچند ناچیز بوده، اما نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴ برابر شده است. / روزنامه خراسان

 kheu.ir
 @kheuir

 صادرات ۷.۴ میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان مهرماه

 سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام‌کرد: صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در هفت ماهه ۱۴۰۲، با افزایش ۳۸ درصد وزنی و ۷.۵ درصد ارزشی، به بیش از هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

 شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای فروردین تا پایان مهر، ۳۵ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۴۶ تن محصول به ارزش هفت میلیارد و ۴۲۰ میلیون و ۷۹۶ هزار دلار صادر کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ میلیون و ۳۰ هزار و ۵۳ تن محصول به ارزش ۶ میلیارد و ۹۰۱ میلیون و ۴۰۲ هزار دلار بود.

 از این میزان، ۶ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۸۷ تن (به ارزش سه میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار) محصولات زنجیره فولاد، ۱۷۵ هزار و ۲۴۷ تن (به ارزش ۸۵۴ میلیون و ۸۷ هزار دلار) مس و محصولات پایین دستی، ۲۲۱ هزار و ۹۳۶ تن (به ارزش۵۰۳ میلیون و ۲۰۷ هزار دلار) زنجیره آلومینیوم و محصولات و ۲۳۸ هزار و ۹۹۲ تن (به ارزش ۳۲۷ میلیون و ۵۰۴ هزار دلار) محصولات زنجیره روی صادر شد.

 همچنین، بخش دیگری از صادرات انجام شده در مدت یاد شده شامل هشت میلیون و ۱۸۶ هزار و ۵۷۳ تن (به ارزش ۲۱۹ میلیون و ۵۴۹ هزار دلار) محصولات زنجیره سیمان، سه‌هزار و ۵۷۳ تن (به ارزش ۹۶ میلیون و ۸۱ هزار تن) زنجیره مولیبدن، ۴۲ هزار و ۳۲۲ تن (به ارزش ۸۳ میلیون و ۲۴ هزار دلار) انواع فرو، ۴۳ هزار و ۷۰ تن (به ارزش ۵۰ میلیون و ۹۲۵ هزار دلار) زنجیره سرب، ۱۱۷ هزار و ۸۷ تن (به ارزش ۲۰ میلیون و ۴۳۴ هزار دلار) محصولات زنجیره کروم، ۹۵ تن (به ارزش ۱۴۸ هزار و ۲۴۹ دلار) آنتیموان، ۱۱۸ تن (به ارزش ۶۱ هزار دلار) زنجیره تیتان، ۲۷ تن (به ارزش ۱۶ هزار دلار) نیکل و ۲۱۳ تن (به ارزش ۱۴ هزار دلار) میکا و غیره بود. / ایرنا

 kheu.ir
 @kheuir

 

 فراخوان ثبت نام و شرکت در چهل و دومین نمایشگاه بین المللی ساختمان و صنایع وابسته / بوداپست – مجارستان

 دفتر توسعه روابط تجاری خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در مجارستان در نظر دارد نسبت به ایجاد پاویون ایران در چهل و دومین نمایشگاه بین‌المللی ساختمان و صنایع وابسته که از تاریخ 22 الی 27 فروردین ماه سال 1403 ( 10 الی ۱5 آپریل 2024 ) در شهر بوداپست برگزار خواهد شد، اقدام نماید.

 در صورت تمایل و علاقه‌مندی به برپایی غرفه و حضور در نمایشگاه و یا حضور در تور تجاری بازدید و شرکت در جلسات مذاکره B2B با تجار حاضر در این نمایشگاه، با شماره تلفن های 3-02188971842 و 09127747204 تماس حاصل فرمایید.

 و یا با مراجعه به لینک زیر فرم ثبت نام اولیه شرکت در نمایشگاه را دریافت و پس از تکمیل، از طریق پیام‌رسان واتساپ به شماره 09127747204 ارسال نمایید.

https://www.iranhim.ir/?p=40333

 کانال خبری خانه صمت ایران در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/Cq1ZI1ogzW42pyKgHx4YFi

 در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید  @IRANHIM

جدیدترین اخبار خانه صمت ایران را در وب سایت ما مطالعه کنید
 www.iranhim.ir

🔻 اعلام آمادگی ایران و کوبا برای گسترش روابط اقتصادی

🔹معاون وزیر صمت در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی هاوانا در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و معاون وزیر صنایع کوبا از اعلام آمادگی ایران برای گسترش روابط اقتصادی با کوبا خبر داد.

🔹به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، فرشاد مقیمی که به عنوان نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و در پی دعوت معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری کوبا برای حضور در سی و نهمین نمایشگاه بین المللی هاوانا به کوبا سفر کرده است، در راستای اجرایی‌کردن سیاست دولت سیزدهم برای گسترش همکاری‌های تجاری و صنعتی با کشورهای آمریکای لاتین با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.

🔹در این راستا، وی با «کاپری ساز» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی کوبا دیدار اختصاصی داشت و در این دیدار نحوه همکاری در خصوص مبادلات تجاری در زمینه صنایع کوچک و متوسط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

🔹همچنین مسائل مربوط به مجموعه شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه هاوانا که در فرایند عقد قرارداد با طرف‌های کوبایی خود دچار موانعی شده بودند مطرح شد که معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی کوبا قول مساعد برای رفع این موانع و تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی داده اند.

🔹معاون نخست وزیر کوبا در ادامه از غرفه‌های ایران در نمایشگاه بین المللی هاوانا کوبا بازدید به عمل آورد و از کارکنان خود فردی را برای پیگیری ویژه مسایل شرکت‌های ایرانی معرفی کرد.

🔹معاون وزیر صمت کشورمان همچنین با معاون وزیر صنایع و رییس شرکت فولاد و صنعت خه میس، نیز دیدار و گفتگو داشت.

🔹معاون وزیر صمت کشورمان در این دیدار، بر اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه ماشین آلات کشاورزی، خبر داد و افزود: آمادگی داریم طرف کوبایی نیازهای خود در حوزه فولاد را اعلام کند تا ما در تامین مواد اولیه و واسطه کمک کنیم.

🔹مقیمی، با بیان اینکه در زمینه نوسازی و بازسازی صنایع نیز آمادگی همکاری داریم، افزود: سطح بالای همکاری در سطح رییس‌جمهور دو کشور زمینه را برای همکاری‌های اقتصادی در سطوح گسترده فراهم کرده است.

🔹وی همچنین از شرکت‌های کوبایی برای حضور در ایران و نشست تخصصی با همتایان خود دعوت کرد و بیان داشت: می‌توانیم قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی را برای شرکت‌های کوبایی تامین کنیم و در زمینه صنایع کوچک نیز می‌توانیم حلقه‌های مفقوده صنایع کوبا را تکمیل کنیم

🔹معاون وزیر صنایع کوبا نیز در این دیدار با بیان اینکه در حوزه تولید تجهیزات کشاورزی و ماشین آلات مرتبط فعال شده‌ایم، گفت: در زمینه قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی به دلیل مشکلات مالی و فرسودگی ماشین آلات، ظرفیت نصب شده بالایی بلا استفاده مانده است. بر اساس نیازسنجی انجام شده از طراحی تا خدمات پس از فروش ماشین‌آلات را در کوبا انجام می‌دهیم.

◀ کانال خبری خانه صمت ایران در واتساپ
‏ https://chat.whatsapp.com/Cq1ZI1ogzW42pyKgHx4YFi

◀ در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید
@IRANHIM

◀ جدیدترین اخبار خانه صمت ایران را در وب سایت ما مطالعه کنید
‏  www.iranhim.ir

🔻 تاشکند، میزبان شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی است.

🔹به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، تاشکند در روزهای هشتم تا نهم ماه نوامبر، میزبان شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) به ریاست شوکت میرضیایف، رئیس جمهور جمهوری ازبکستان است.

🔹سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO)، یک سازمان بین دولتی منطقه‌ای است که در سال ۱۹۸۵ در تهران تاسیس شد. ازبکستان در ۲۸ نوامبر ۱۹۹۲ به عضویت اکو پذیرفته شد.

🔹اهداف این ساختار بین‌المللی، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی سودمند متقابل و تعاملات منطقه‌ای در بخش حمل و نقل و ارتباطات تامین کننده منافع این کشورهاست.

🔹طبق اعلام آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در هشت و ۹ نوامبر از ازبکستان بازدید خواهد کرد.

🔹اردوغان روز چهارشنبه در نشست تاشکند سخنرانی خواهد کرد؛ همچنین قرار است در حاشیه این اجلاس با رهبران شرکت‌کننده دیدارهای دوجانبه داشته باشد.

🔹بحث و گفت‌وگو در مورد موضوعات مختلف، مانند افزایش اثربخشی سازمانی که ترکیه یکی از اعضای موسس آن است همچنین بهبود تجارت، شبکه‌های حمل و نقل و ارتباط بین کشورهای عضو، برنامه‌ریزی شده است.

🔹عرب نیوز هم اعلام کرده که نخست‌وزیر موقت پاکستان برای شانزدهمین نشست سران اکو عازم ازبکستان شده است.

🔹انوار الحق کاکار، نخست‌وزیر موقت پاکستان، قرار است امروز، چهارشنبه به ازبکستان سفر و در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) شرکت کند تا در مورد مسائل مربوط به تقویت تجارت و ارتباطات منطقه‌ای با همتایان خود گفت‌وگو کند.

🔹اکو به عنوان یک سازمان بین دولتی، توسط پاکستان، ایران و ترکیه در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد. از آن زمان، این سازمان عضویت خود را به افغانستان، ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی گسترش داده است.

🔹این مجمع منطقه‌ای با هدف استفاده از پتانسیل اقتصادی کشورهای عضو خود که مجموعا بازار بزرگی با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند با ایجاد فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.

🔹کشورهای اکو با کمک یکدیگر، چشم‌انداز چندوجهی ۲۰۲۵ را برای ادغام بیشتر در گسترش گردشگری و تضمین همکاری در طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی شکل دادند.

◀ کانال خبری خانه صمت ایران در واتساپ
‏ https://chat.whatsapp.com/Cq1ZI1ogzW42pyKgHx4YFi

◀ در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید
@IRANHIM

◀ جدیدترین اخبار خانه صمت ایران را در وب سایت ما مطالعه کنید
‏ www.iranhim.ir

🔻 تراز تجاری ایران و اکو مثبت ۱.۶ میلیارد دلار


ترکیه مهم‌ترین شریک تجاری ایران

🔹در هفتش ماهه امسال تراز تجاری ایران با ۹ کشور عضو اکو با پیشی گرفتن صادرات به مثبت ۱.۶ میلیارد دلار رسیده و از بین اعضا، ترکیه نخستین شریک تجاری ایران بوده است.

🔹به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعاتی که سید روح اله لطیفی – سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران- منتشر کرده در هفت ماهه امسال بیش از ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش نزدیک ۱۰.۲ بین ایران و ۹ عضو سازمان اکو تبادل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸ درصد در وزن و ۴.۵ درصد در ارزش رشد داشته است.

🔹بر این اساس صادرات غیرنفتی ایران به اعضای اکو در این مدت بیش از ۱۲ میلیون تن به ارزش بیش از ۵.۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۳ درصد در وزن و ۲.۵ درصد در ارزش افزایش داشته است. واردات ایران نیز بیش از ۲.۵ میلیون تن به ارزش ۴.۳ دلار بوده که رشد ۱.۲ درصدی در وزن و ۷.۳ درصدی در ارزش داشته است. بر این اساس تراز تجاری ایران با ۹ کشور عضو اکو با پیشی گرفتن صادرات به مثبت ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

🔹در این میان ترکیه با خرید بیش از ۲.۷ میلیارد دلار و کاهش ۱۰ درصدی، پاکستان با بیش از ۱.۱ یک میلیارد دلار و رشد ۶۲ درصدی و افغانستان با ۹۷۵ میلیون دلار و رشد چهار درصدی سه مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی در این مدت در بین اعضای اکو بودند. همچنین آذربایجان با خرید ۳۰۳ میلیون دلار کالا از ایران (کاهش ۲۸ درصدی)، ترکمنستان با ۲۵۱ میلیون دلار (بدون تغییر)، ازبکستان با ۱۸۸ میلیون دلار (رشد ۲۶ درصدی)، تاجیکستان با ۱۳۳ میلیون دلار (رشد ۷۷ درصدی)، قزاقستان با ۱۰۴ میلیون دلار (رشد ۱۲ درصدی) و قرقیزستان با ۴۰ میلیون دلار (رشد ۲۰ درصدی) در رتبه‌های بعدی صادرات کالاهای ایرانی در بین اعضای سازمان اکو قرار دارند.

🔹همچنین از بین کشورهای عضو اکو، ترکیه بیشترین میزان فروش کالا را با ۳.۷ میلیارد دلار (رشد ۱۷ درصدی) به ایران داشته و پس از آن پاکستان با ۳۵۲ میلیون دلار (کاهش ۳۹ درصدی) و ازبکستان با ۵۱ میلیون دلار (رشد ۱۶ درصدی) سه مبدا نخست واردات کالا به ایران بودند. قزاقستان با فروش بیش از ۴۲ میلیون دلار (کاهش ۵۱ درصدی)، تاجیکستان با ۳۵ میلیون دلار (کاهش ۶ درصدی)، آذربایجان با ۳۰ میلیون هزار دلار (رشد ۳۵ درصدی)، ترکمنستان با ۲۱ میلیون (رشد ۲۴ درصدی)، افغانستان با نزدیک ۱۶ میلیون دلار (رشد ۳ درصدی) و قرقیزستان با نزدیک چهار میلیون دلار (رشد ۲۲ درصدی) در جایگاه‌های بعدی خریداران کالا از ایران از بین کشورهای عضو اکو برای ایران، در هفت ماهه امسال قرار دارند.

فاصله همکاری اعضای اکو تا نقطه مطلوب

🔹سازمان همکاری اقتصادی یا به اختصار اکو، در حال حاضر ۱۰ عضو و حدود ۴۸۰ میلیون تن جمعیت دارد. اما بارها این موضوع مطرح شده که تجارت اعضای این سازمان با یکدیگر تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. برای مثال سال گذشته شافعی، رئیس وقت اتاق بازرگانی ایران، در نشست مشترک با دبیرکل اکو گفته بود که میزان مبادلات اقتصادی این ۱۰ کشور در جهان نزدیک به ۹۳۰ میلیارد دلار است اما میزان تجارت درون‌گروهی آن‌ها به ۷۰ میلیارد دلار هم نمی‌رسد. همچنین میزان همکاری‌های اقتصادی درون‌گروهی در اکو با وجود برخورداری ۱۰ کشور عضو از بخش عظیمی از سرمایه جهانی، تنها ۸ درصد است.

🔹با این حال در سند چشم‌انداز ۲۰۲۵ اکو کشورهای سازمان تعهد کرده‌اند تجارت درون منطقه‌ای را به دو برابر افزایش داده و از ۷ تا ۸ درصد کنونی به ۱۵ درصد برسانند.

🔹از جمله موانع همکاری کشورهای عضو اکو می‌توان به عملیاتی نشدن موافقت‌نامه‌ها، دشواری دریافت ویزا برای تجار در برخی از کشورهای عضو، مشکلات مربوط به ترانزیت از برخی از کشورهای عضو و حجم پاین سرمایه‌گذاری درون‌گروهی اشاره کرد.

◀ کانال خبری خانه صمت ایران در واتساپ
‏ https://chat.whatsapp.com/Cq1ZI1ogzW42pyKgHx4YFi

◀ در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید
@IRANHIM

◀ جدیدترین اخبار خانه صمت ایران را در وب سایت ما مطالعه کنید
‏ www.iranhim.ir

📌 تراز تجاری خراسان رضوی به ۵۱۳ میلیون دلار رسید

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت : تراز تجاری گمرکات خراسان رضوی در ۷ ماهه نخست سال جاری مثبت و معادل ۵۱۳ میلیون دلار است.

جواد جعفری اظهار کرد: میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی ۷ ماهه نخست سال جاری معادل ۱۵۵۱ هزارتن، به ارزش ۸۸۹ میلیــون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۳۲ درصد و از نظر وزنی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: عمده اقلام صادراتی در این مدت زعفران در بسته بندی بیش از ۳۰ گرم، پسته با پوست تازه یا خشک و تخم خوراکی پرندگان بوده که عمدتا به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان صادر شده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی تصریح کرد: درآمد ۷ ماهه گمرکات استان در سال جاری ۱۰هزار و ۷۰۵ میلیارد و ۵۹۲ میلیون ریال بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است.

جعفری خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۲۲ هزارتن کالای تجاری بـه ارزش بالغ بر ۳۷۶ میلیون دلار از طریق گمرکات وارد استان شده که تلفن همراه، پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده و نخ یک‌لا از الیاف شانه‌زده از عمده آن‌ها است. واردات کالای تجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ دلاری ۲.۸ درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: طی ۷ ماه نخست سال جاری، ترانزیت کالا از مقصد گمرکات خراسان رضوی ۱۱۵۹ هزار تن بوده که این آمار نشان‌دهنده این است که ترانزیت خارجی به مقصد گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد افزایش داشته است./ایسنا

🌐 kheu.ir
📡 @kheuir